Cvičenie 1 - Práca v prostredí Android Studio

Cieľom prvého cvičenia je zoznámenie s prácou v prostredí Android Studio a vytvorenie jednoduchej aplikácie.

Úvod

Návody na cvičenia dodržiavajú nasledujúce formátovanie:

Výpisy z obrazoviek sú označené ako:

Tento text by ste mali vidieť na obrazovke.

Dôležité upozornenia sú zobrazené ako:

Prečítajte si upozornenia najprv než budete pokračovať ďalšou úlohou!

Zadania úloh sú zobrazené ako:

Úloha 1.0

Prečítajte si návod na prvé cvičenie.

Inštalácia Android Studia

Android Studio je vývojárske prostredie založené na IntelliJ IDEA a je dostupné na: https://developer.android.com/studio

Vytvorenie nového projektu

Po spustení prostredia sa štandardne zobrazí úvodná obrazovka, prostredníctvom ktorej je možné vytvárať nové projekty, alebo otvárať už existujúce.

  1. Začneme s tým, že vytvoríme nový projekt New Project
  2. V ďalšom kroku pridáme do projektu aktivitu. V našom prípade to bude základná (prázdna) aktivita Empty Views Activity Next
  3. Zadáme názov projektu Name: Lab0 a keďže doména je napríklad vmir.tuke.sk, tak zadáme Package name: sk.tuke.vmir
  4. Projekty sú na disku umiestnené v samostatných adresároch a voliteľne môžete zvoliť umiestnenie na disku Save location
  5. Vyberieme jazyk Language: Java a Minimum SDK: API 23: Android 6.0 (Marshmallow)
  6. Potvrdíme kliknutím na tlačidlo Finish

Štruktúra projektu

Každý projekt v Android Studiu má svoju základnú štruktúru a obsahuje jeden alebo viac modulov:

Používateľské rozhranie

Android Studio obsahuje 6 základných častí:

  1. Toolbar - umožňuje spúšťanie aplikácie a rôznych Android nástrojov.
  2. Navigation bar - zabezpečuje kompaktný prehľad nad štruktúrou projektu a napomáha lepšej orientácií.
  3. Editor window - miesto kde sa vytvára alebo upravuje zdrojový kód.
  4. Tool window bar - obklopuje celé rozhranie Android Studia. Obsahuje tlačidlá umožňujúce prístup k jednotlivým oknám s nástrojmi.
  5. Tool windows - umožňujú prístup k špecifickým nástrojom, ako je napr. správa projektu, vyhľadávanie, verziovanie a iné.
  6. Status bar - zobrazuje stav projektu, chybové hlásenia a upozornenia.

Spustenie aplikácie

V zásade existujú dve možnosti, ako, resp. kde spustiť vytvorenú aplikáciu:

  1. na fyzickom zariadení s OS Android, pričom
    • potrebujeme mať zariadenie pripojené k počítaču
    • zariadenie musí mať zapnutý režim pre vývojárov (je potrebné 7 krát kliknúť na položku Build number v menu System > About phone)
    • zariadenie musí byť identifikované nástrojom adb, čo vieme zistiť zadaním príkazu adb devices v termináli

    Ak v príkazovom riadku uvidíte správu, ktorá hovorí, že príkaz adb neexistuje, je pravdepodobné, že v systémovej premennej PATH nemáte pridanú cestu vedúcu do priečinku platform-tools/ nainštalovaného Android SDK vo vašom systéme.

  2. na emulátore - špeciálny softvér, ktorý simuluje zariadenia s operačným systémom Android
    • AWD Manager je možné spustiť kliknutím na príslušnú ikonu v paneli nástrojov, alebo cez Tools --> Android --> AVD Manager.
    • Po jeho spustení sa vám zobrazí zoznam vašich virtuálnych zariadení. V prípade, že žiadne zariadenie nemáte vytvorené, tento zoznam bude prázdny.
    • Nový emulátor sa vytvára stlačením tlačidla Create Virtual Device.
    • AVD Manager obsahuje niekoľko predpripravených profilov zariadení.
    • Vyberieme si zariadenie, pre ktoré chceme vytvoriť emulátor (Pixel 2) a následne stlačíme tlačidlo Next.
    • V nasledujúcom okne si vyberieme a stiahneme verziu OS, ktoré má naše zariadenie používať napr. (Android Marshmallow).
    • Následne zadáme názov emulátora a inicializačné nastavenie orientácie zariadenia (portrait - výška, landscape - šírka).
    • Potvrdíme kliknutím na tlačidlo Finish

Úloha 1.1

Spustite vytvorenú aplikáciu na virtuálnom alebo fyzickom zariadení kliknutím na tlačidlo .

Trieda Log a Android LogCat

2021-09-16 22:04:24.287 6873-6873/sk.tuke.vmir I/System.out: Starting App..
2021-09-16 22:04:24.287 6873-6873/sk.tuke.vmir I/MainActivity: Starting App..

Poznámka

Rozdiel oproti záznamu po volaní metódy System.out.println() je len v TAG-u, ktorý aktuálne obsahuje hodnotu MainActivity, pričom pri volaní pomocou metódy System.out.println() obsahoval hodnotu System.out.